Wat is SEO? Inzichten, marketing, uitleg, sub-onderwerpen en een unieke blik op ‘t vak.

Het is vandaag 25/03/2019

Download hier de complete PDF

Download hier de beknopte PDF (voornamelijk gericht op steekwoorden)

WordPress-gebruikers alleen al publiceren dagelijks meer dan 2 miljoen berichten. Dat zijn er 24 per seconde!

En dat aantal geldt alleen al voor WordPress-gebruikers. Als we alle blogposts zouden tellen, zou dat aantal zeker hoger zijn.

Het is of dat.. of mensen bloggen nooit met andere CMS systemen…

Dit maakt het een stuk moeilijker om nieuwe bezoekers via Google aan te trekken.

Want als je dat wilt, zal je in vele gevallen moeten leren hoe het moet! (Of je moet het uitbesteden – en daar is niets mis mee! De ‘online’ wereld is voor de meesten onder ons al moeilijk zat).

Ik verbaas me dan ook niet dat er op jaarlijkse basis miljoenen mensen de term ‘SEO’ in Google intypen.

Het op de voorpagina van Google verschijnen kan de beslissende factor zijn tussen een onderneming die floreert en een bedrijf dat failliet is.

Want als je via Google jouw bezoekers binnenkrijgt (denk bijvoorbeeld aan een webshop) dan heb je eerste pagina resultaten nodig om te overleven!

Maar..

Wat betekent SEO eigenlijk?

Je weet waarschijnlijk dat dit staat voor zoekmachine-optimalisatie, maar wat moet je optimaliseren? Is het ‘t ontwerp? Of is het ‘t schrijven? Of misschien zijn het de links?

Ja, ja en ja – dat is alles en nog veel meer.

Maar laten we met deze SEO-gids aan het begin beginnen.

De definitie volgens Wikipedia is:

“het proces van het beïnvloeden van de zichtbaarheid van een website of een webpagina in de onbetaalde resultaten van een zoekmachine.”

En nu in wat begrijpelijkere taal.

Bij zoekmachineoptimalisatie (SEO) optimaliseren we de online-inhoud van ‘het web’, zodat een zoekmachine deze graag laat zien als een topresultaat voor zoekopdrachten van een bepaald zoekwoord.

Heb je iets meer helderheid bij ‘t onderwerp nu? Zo niet, dan is dat niet erg! We hebben nog een hele post te gaan!

Een concretere uitleg:

Als het gaat om SEO, zijn er:
– Jij en jouw website
– De zoekmachine (zoals Google)
– Andere websites
– De zoeker (de persoon die iets opzoekt)

Stel dat je een artikel over het maken van veganistische lasagne schrijft. Dan wil je dat de zoekmachine (die in 90% van alle gevallen Google is) jouw pagina als een topresultaat weergeeft voor iedereen die zoekt naar op ‘vegan lasagne’.

SEO is de magie die je aan jouw artikelen koppelt, zodat Google jouw bericht als een van de beste resultaten ziet, voor dat specifieke zoekwoord.

Om op de eerste pagina te komen (en zo minder bezoekers mis te lopen) is het in sommige gevallen genoeg om een artikel te plaatsen. Maar in andere gevallen is het weer niet zo.

We duiken nu diep de SEO wereld in. Ben je er klaar voor?

Zo niet, dan kun je hier, bovenaan deze pagina, de PDF downloaden.

Hoe ziet die SEO magie er uit en waarom doet het er eigenlijk toe?

Zoals ik al eerder zei, begint de overgrote meerderheid van online ervaringen met een zoekmachine en daarvan start een groot deel van de gebruikers met zoeken op Google.

Combineer dat met de data dat de eerste vijf resultaten op Google’s eerste pagina zo’n 67% van alle bezoekers ontvangt.. en je hebt een idee waarom zoekmachineoptimalisatie zo belangrijk is.

Als je het niet doet, kan je gewoon veel bezoekers mislopen!

Er is een grap op het internet die een indicatie geeft hoe cruciaal het is om de eerste pagina van Google te komen (en te blijven!):

Fotobron: https://www.huffingtonpost.com/chad-pollitt/the-best-place-to-hide-a-_b_5168714.html

Helemaal waar is dit niet, want zelfs op de tweede pagina komen wel ’s mensen. En er zijn veel keywords op een losse pagina!

Zo kun je bijvoorbeeld wel op de eerste pagina staan voor “beste webshop voor schoenen”, maar nergens te vinden zijn voor “schoenen”.

Maar om te begrijpen hoe je kans maakt om op de eerste pagina van Google te komen, moet je eerst weten hoe ‘search’ zelf werkt.

Hoe Search in ‘t algemeen werkt

Nu je een idee hebt van de basis van SEO, zal ik een aantal elementen in wat detail bekijken.

Hoewel Google haar zoekalgoritme redelijk goed bewaakt, heeft Backlinko zoveel mogelijk van deze factoren in één grote lijst samengesteld.

Hier de link: https://backlinko.com/google-ranking-factors

(Dit wilt niet zeggen dat je ze allemaal hoeft af te tikken van een ‘checklist’. Net als met elk ander onderwerp in dit leven, zijn er elementen die meer impact hebben en elementen die minder impact hebben!)

White Hat vs. Black Hat

Voor de star wars fans onder ons:

Black Hat vs. White Hat

Black hat tegen white hat seo, starwas karakters

Fotobron: https://blogs.ischool.utexas.edu/perspectives/2013/04/page/5/

Zoals je wellicht al denkt, speel ik het ondernemersspel voor de lange termijn. Dit, in plaats van dit spel op de korte termijn te spelen en gewoon een poging doen om er snel geld uit te halen.

Niets mis met snel geld, maar met zoekmachine optimalisatie staat “snel” vaak synoniem met “op de lange termijn wordt een groot deel van de resultaten afgebrand”.

Als je snel veel geld wilt verdienen met SEO wilt werken, zal je waarschijnlijk Black Hat SEO gaan doen.

Dit type SEO richt zich op het hacken van websites en het plaatsen van links zonder wederkerige goedkeuring, waarbij de mensen achter die websites compleet genegeerd worden.

Omdat dit type geen rekening houdt met het morele aspect, lijkt Black Hat SEO een goede manier om een snel wat geld bij elkaar te boksen.

Het resultaat van deze aanpak, is naast het morele aspect vaak een Google penalty.

Hierdoor wordt de kans dat om in de toekomst iets duurzaams op te bouwen met regelmaat verpest. En dat is niet wat je wilt!

SEO is namelijk meer zoals het bouwen van een nieuwe winkel in een winkelstraat. Het kost geld, tijd en energie. En niet alles gaat naar wens. Maar uiteindelijk heb je wel een winkel waar mensen langslopen (en binnenlopen!).

Uiteraard ben je dan niet voor altijd klaar, omdat er ook concurrerende winkels zijn. Maar om dat probleem op te lossen heb je mij in jouw zijde!

White hat SEO (het tegenovergestelde van Black Hat SEO) is de manier om een duurzaam online bedrijf op te bouwen. Als je op deze manier SEO doet, concentreer je je op zowel de menselijke kant als op de zoekmachine kant.

Je probeert voor zowel mensen als voor de zoekmachine de best mogelijke inhoud en structuur aan jouw website te geven.

In het kort: je geeft om de mensen die op de site komen en om hoe de zoekmachines jouw website lezen.
Maar terugkerend naar de winkel in een winkelstraat illustratie:

Alleen de winkelstraat, de winkel zelf, de producten in de winkel en de inrichting van de winkel zelf, zijn in sommige instanties niet genoeg om een goedlopende winkel te hebben. Kijk maar naar alle reclames die je voorbij ziet komen!

En hoe heeft dit betrekking op SEO? Simpel: in de meeste gevallen optimaliseer je ander plekken op ‘het web’ ook! Want Google leest die andere plekken ook in, en zal je zo meer kracht en relevantie toekennen (als het goed gedaan wordt!).

Wat bedoel ik met goed gedaan? Vraag naar reeds behaalde resultaten, om zo het kaf van het koren te scheiden. De meeste van jouw concurrenten nemen het heel serieus, dus je moet daar niet op achterblijven!

Hoewel Black hat in het echt het niet respecteren van andermans eigendom is, zijn de normen van Google zijn niet zo duidelijk als dat ze ons laten geloven. Je komt zelfs tegenstrijdige berichten tegen.
Google heeft bijvoorbeeld gezegd dat ze geen fan zijn van gastblogs om links te bouwen.

Hoe zit het met gast bloggen om je merk uit te bouwen?

Wat als je gastblogs schrijft om relaties op te bouwen? Of om het bewustzijn bij de mensen te creëren dat je bestaat? Of om een begrip in de branche te worden?

Allemaal legitieme redenen voor een gastblog (of een reeks gastblogs!) en allemaal redenen waarom ik het deze manier van Off-Page SEO nog steeds aanbeveel en toepas.

Gespecialiseerd-in-linkbuilding-SEO’s zoals Ryan Stewart van Webris praten veel over schaalbare linkbuilding-tactieken. Want als je een marketing tactiek zoals gast bloggen toepast, helpt het als deze schaalbaar is en ROI genereert.

Het ligt er natuurlijk aan hoe schaalbaal je iets wilt maken, of hoe schaalbaar iets moet zijn voordat het een succes is.

Bouw je een handjevol links per jaar, dan is de schaalbaarheid niet erg belangrijk. Want dan heb je ruim de tijd om relaties op te bouwen en te voorzien van on-the-fly-over-en-weer communicatie.

Maar als je van plan bent op wekelijkse basis een bak vol links te genereren, dan is schaalbaarheid eerder wel dan niet een factor.

In sommige markten is het gemakkelijker om links op te bouwen. En in sommige markten is het lastiger.
Een voorbeeld van een markt waar het gemakkelijk is: voeding.

Er zijn namelijk duizenden blogs online die op een regelmatige basis over dit onderwerp (of een sub-onderwerp ervan) praten. En hoe meer mensen erover praten, hoe gemakkelijker het is om relaties op te bouwen.

Maar wat doe je als je voor een supplementenbedrijf werkt?

Wist je dat MailChimp een specifiek aantal type bedrijven niet toestaat om überhaupt hun e-mailmarketingservice te gebruiken? Hier heeft MailChimp uiteraard al het recht toe, maar het maakt het wel een stuk lastiger. In de zin van: voor sommige markten gelden er simpelweg beperkingen!

Hetzelfde geldt voor andere industrieën, zoals gokken. De kans dat een journalist op een vleiende manier naar zo’n site linkt, of dat je relaties opbouwt met concurrenten die wel ’s een blog van je willen hebben, is in die markten vrijwel nihil.

Vorig jaar gaf de oprichter van WordStream, Larry Kim, een paar unieke SEO-voorspellingen voor dit jaar.

En een van hen richtte zich op het verhogen van de click-through rates (CTR) van zoekmachine resultaten (SPP) om meer verkeer te genereren.

Hij denkt dat ‘engagement hacks’ zoals deze een nieuwe ‘grey hat tactic’ worden.

Grey hat is een categorie voor tactieken en strategieën die betwistbaar zijn.

SEO is een “zero-sum” game.

Veel van jouw concurrenten doen er alles aan om de top te bereiken. Hoe beter zij scoren, hoe meer zij jouw website in de vergetelheid duwen. (In elk geval voor nieuwe bezoekers!)

Het helder opzetten van jouw SEO: Op-pagina SEO vs. Niet Op-pagina SEO (off-page SEO).
Binnen SEO zijn er twee brede categorieën: on-page SEO en off-page SEO.

On-page SEO heeft betrekking op alle factoren die op uw pagina’s staan, waar Google naar kijkt. Zoals uw koppen, inhoud en paginastructuur.

Off-page SEO verwijst naar alle variabelen waar Google naar kijkt die niet exclusief in jouw handen liggen. Deze variabelen zijn afhankelijk van andere bronnen, zoals sociale netwerken, andere blogs en de persoonlijke geschiedenis van de zoeker.

Zoals we hier zien zijn beide categorieën anders en is het belangrijk om in de meeste gevallen beide goed neer te zetten (en uit te bouwen!).

Heb je bijvoorbeeld veel content op de website, en zit je in een concurrerende markt, dan is het waarschijnlijk tijd om aan de off-page SEO te bouwen.

Heb je veel autoriteit (in de vorm van goede links) maar heb je minder content dan de concurrentie, dan wordt het tijd om aan de on-page SEO te werken.

Maar wat als je de concurrentie al voor bent?

Zorg dan dat je ze voor blijft! Het is een kwestie van tijd voordat zij je inhalen, want dat is hoe het met SEO werkt.

(Er zijn uitzonderingen – maar dit is een blog die voor de meeste mensen geldt).

Een combinatie van On-page en Off-page 

Omdat een Google-zoekmachine klant blij is wanneer hij het resultaat vindt dat zijn behoeften dient. En dat heeft zo zijn voordelen.

Wanneer je Googled op ‘snel en eenvoudig zelfgemaakte macaroni en kaas’, doet Google er alles aan doen om je te voorzien van (wat volgens Google’s algoritme) het beste recept is voor zelfgemaakte macaroni en kaas.

Het algoritme probeert je precies te geven waar je om vraagt, omdat het voor Google belangrijk is om je een zo fijn mogelijke ervaring te geven.

Vindt je niet waar je naar zoekt, dan bestaat de kans dat je overstapt naar Bing, of Yahoo. En dan loopt Google een aardig zakcentje mis.

Met dit in gedachten is het belangrijk om goede content te creëren. En met goed bedoel ik iets wat aansluit op de wensen / behoeftes van de zoeker.

Ja, het kan veel werk zijn, net als dit artikel die op dit moment zo’n 2000 woorden is. Maar SEO is niet anders dan welke andere vaardigheid dan ook: geweldige resultaten komen meestal voort uit begrip, inspanning en leren.

Dit zijn de factoren die de basis voor goede en behulpzame content vormen, in de ogen van Google:

Kwaliteit

In sommige gevallen is het aanleveren van content met hoge kwaliteit voldoende. Dit ligt namelijk aan wat de concurrenten doen. Doen zij niets aan content, dan is het in de meeste gevallen voldoende om goede content aan te leveren.

Maar leveren zij ook goede kwaliteit aan, dan moet je een stap verder gaan.

Uiteindelijk is een deel van het spelletje om het beter te doen dan de concurrenten, omdat er maar 10 plekken op de eerste pagina zijn.

Maar het bedenken van geweldige content is niet eenvoudig. Het betekent immers dat je (deels) een leraar moet worden.

En voor specialisten kan dit best lastig zijn! We zitten namelijk ‘diep’ in het vak – en echt uitleg geven en onze gedachten op papier zetten kan best een uitdaging zijn!

Maar helemaal vanaf het nulpunt hoef je niet te starten. Vaak kan je gemakkelijk meeliften op de content die anderen gemaakt hebben.

Maak deze content dan beter, langer en/of grondiger. Of voeg een uniek aantal inzichten toe!

Ga je schrijven over voetbal, breek het onderwerp dan op naar sub-topics. En breek die sub-topics weer op in sub-sub-topics.

Hier een voorbeeld:

Of misschien heb je al je eigen ideeën. Als dat zo is, is het misschien de moeite waard om een tijdje te brainstormen (zoals hierboven).

Een extra tip om het schrijven van content gemakkelijker te maken, is om het artikel in verschillende onderdelen op te splitsen.

En daar zijn genoeg ‘templates’ voor, zoals deze: https://blog.bufferapp.com/content-marketing-frameworks

Wat ik zelf graag doe, is het opbreken van een stuk content in de volgende stukken:

  1. Een introductie
  2. Een middenstuk (main body of content)
  3. Een conclusie

Vanuit daar werk ik wat sub-sub-topics in het middenstuk, en probeer ik de conclusie te schrijven.

“Beginning your blogpost with the end in mind” kan best een nuttig startpunt zijn!

Onderzoek op zoekwoorden

Als je jouw zoekwoordonderzoek van tevoren uitvoert, helpt dit met het opstellen van een geweldig stuk content.
En een tweede reden is omdat je idealiter jouw zoekwoord in de titel van het bericht wilt opnemen (On-Page SEO factor).

Ik heb een aantal sneaky stappen voor zoekwoordonderzoek behandelt in deze gastblog op LacyBoggs.com. Dus dat is best een goede plek om wat extra inzichten te krijgen.

Gebruik van zoekwoorden

Door de jaren heen is het algoritme van Google een stuk verfijnder gemaakt. In het begin van de Google dagen scoorde degene met de meeste zelfde zoekwoorden op een pagina het beste. En nu is dat duidelijk niet meer het geval.

Want tegenwoordig zie je geen / weinig content die het goed doet, waarbij ergens in de tekst bijvoorbeeld “huis te koop huis te koop huis te koop huis te koop” staat.

Het ‘stuffen’ van zoekwoorden is tegenwoordig een harde no-go. En het leest niet zo lekker.

Tegenwoordig speelt semantiek een grotere rol, omdat Google’s algoritme best goed is in het interpreteren van de zoekwoorden van ‘zoeker’.

Google kijkt in veel gevallen niet alleen naar het zoekwoord wat iemand intypt, maar ook naar synoniemen ervan (om te begrijpen wat je bedoelt wanneer je iets typt).

Op de lezer van de content focussen en het zoekwoord – of de zoekwoorden – integreren brengt je al een aardig eind.

Versheid van de inhoud

Als je twee websites hebt die met elkaar concurreren, en alle andere factoren nagenoeg hetzelfde zijn, kan de versheid van content een doorslaggevende factor zijn. Uiteindelijk weet Google namelijk niet welk bedrijf ‘de beste’ is of welk bedrijf de meest blije klanten heeft. En daarom gaan ze uit van specifieke On-Page en Off-Page indicatoren.

En het plaatsen van compleet nieuwe inhoud is één manier om Google-versheid te signaleren. Er zijn ook andere manieren waarop je versheid kunt stimuleren. Een van die andere manieren is het up-to-date houden van content die al op de website staat!

Heb je bijvoorbeeld een lijst met ‘webdesign trends voor 2017’, update hem dan met wat nieuwe trends en vergeet het jaartal niet te veranderen!

En dit betekend niet dat je nieuwe content moet maken.. Het ligt er gewoon aan wat je wilt neerzetten – en wat de concurrenten doen.

Uiteindelijk is dit een business, en business kan keihard zijn.

Directe antwoorden

Ten slotte geeft Google soms direct antwoorden in de SERPs. En sommige websites krijgen door het geven van directe antwoorden een aardig stuk extra bezoekers!

Daarom worden gedetailleerde handleidingen en lange how-to’s steeds populairder.

Titels

Titels zijn het online equivalent van krantenkoppen. Je ziet deze op het tabblad van jouw browser, wanneer je een nieuwe pagina opent.

Metabeschrijving

Metabeschrijvingen worden op Google weergegeven als jouw pagina als resultaat voor zoekers opkomt.

Benieuwd hoe je een metabeschrijving moet schrijven? Kijk dan ’s op deze blog van Wessels Teksten.
Als je een WordPress website hebt, kan je all-in-one of Yoast gebruiken voor het aanmaken en aanpassen van jouw meta data.

Dat bespaart gewoon een aardig stuk tijd, in vergelijking met het bewerken van de HTML code.
En naast je titels en metadata bewerken kan je ook je metadata instellen voor Facebook en Twitter, zodat de posts daar op een nette manier weergeven worden.

Schema

Schema is het resultaat van een samenwerking tussen verschillende zoekmachines. Het is een manier van classificatie die elke zoekmachine begrijpt.

Een tool voor het bekijken en verbeteren van Schema is de Structured Data Testing Tool. En voor een introductie “schema implementatie” heb je hier een bron: http://schema.org/docs/gs.html

Sub-koppen

Een van de elementen die jouw pagina’s eerder helpt dan niet.

Ze helpen je met het structureren van jouw teksten en geven de lezers eenvoudige referentiepunten. En ze zijn ook van invloed op hoe goed je het met jouw SEO strategie doet.

De belangrijkste is de h1-tag, gevolgd door de h2, h3, h4 en andere sub-koppen. Gebruik ze waar je kan, want het is een van de gemakkelijkste SEO-overwinningen die je op een website behaalt.

De architectuur van een website

Het derde en laatste deel van de on-page SEO dat ik hier behandel is de websitesite architectuur. Hoewel dit onderdeel heel snel complext wordt, zijn er een paar eenvoudigere elementen die de meeste onder ons ondernemers kunnen leren en toepassen, om de algehele SEO te verbeteren.

Een goede website-architectuur leidt tot een betere (of minder slechte) ervaring voor de gebruiker, bij het navigeren van uw pagina’s. Elementen die ik onder website architectuur schaar zijn o.a.:

Idealiter breng je de architectuur van de website in kaart, voordat je het domein koopt. Dat helpt met het correct opzetten van een website, voor zover dat mogelijk is. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, en als je al een website hebt moet je het anders aanpakken, want iedereen begint ergens!

Eenvoudig te crawlen

Elke zoekmachine heeft zogezegd spinnen die door een website kruipen en de data die ze tegenkomen terugsturen naar het hoofdkwartier. Vanuit dat datacenter wordt de informatie verwerkt door het algoritme, en vanuit daar worden de resultaten bepaald.

Dat wilt zeggen dat het helpen crawlen een belangrijke taak is. En een van de quick fixes voor een niet crawlbare website is het plaatsen van links tussen verschillende pagina’s op jouw website. Hoe gemakkelijker het voor de spiders is om ze allemaal te bereiken, hoe gemakkelijker het is voor de zoekmachine jouw site te begrijpen.

Ook kan je deze taak gemakkelijker maken door een sitemap te maken. Dit kan met een eenvoudige plug-in als je WordPress hebt. Of met een online XML-sitemapgenerator.

Mobiel-vriendelijkheid

Laten we eerlijk zijn: als een pagina niet mobiel vriendelijk is, verlies je een hele berg aan bezoekers.

Kijk maar ’s in jouw Google Search Console. Dan zal je zien dat een aardig percentage van vertoningen via mobiel komt.

Hoewel er verschillende manieren zijn om jouw pagina’s mobielvriendelijk te maken, raad ik je aan om eerst met de tool van Google te controleren hoe het nu gaat.

Het mooie van de meeste WordPress thema’s is dat de meeste met mobiel-vriendelijkheid in ’t achterhoofd gebouwd worden.

En in de gevallen waar dit niet zo is, helpt het in sommige gevallen om een plug-in te installeren die er alsnog voor zorgt. Dat, of een platform zoals Duda.

Paginasnelheid

Weet je nog hoe gefrustreerd je raakte toen jouw Wi-Fi er 20 seconden over deed om een pagina te laden?
Moet je nagaan als elke pagina op een website zo traag is! Het is te fixen, dus dat is wel fijn. Want als ondernemers waarderen we onze tijd meer dan bijna wat dan ook. En lange laadtijden kunnen jouw conversies de das om doen.

(Wie zit er nou te 20 seconden te wachten om wat informatie op te zoeken)?

14 redenen waarom mensen pagina’s verlaten. Hint: #1 is een lange laadtijd.

Een van mijn favoriete tools om de paginasnelheid te meten is Pingdom.

Je kan zelfs meetpunten vanaf verschillende locaties over de hele wereld instellen, om er zeker van te zijn dat de site in topvorm is voor internationale gebruikers.

Er zijn een heleboel punten waarop je de laadtijd kunt verbeteren. Maar hier zijn de grootste bottlenecks om op te letten (als je ermee aan de slag wilt).

Verminder het aantal ‘requests’ tot minder dan 50, indien mogelijk.

Een request is een verzoek wat iemand indient wanneer hij een website wilt betreden.

De informatie wordt dan vanaf de server verzonden, zodat het bij de bezoeker op het scherm komt.
Hoe meer verzoeken, hoe langer de laadtijd.

Hoe kleiner de verzonden gegevens, hoe sneller uw servers deze verzenden.

Heb je foto’s van 2MB? Dan zal het langer duren om de pagina te laden dan wanneer de foto 0,5MB is.
De meeste websites staan vandaag de dag vol met high resolution afbeeldingen. En dus zal het de meeste websites goed doen om hiernaar te kijken.

Content Delivery Networks (CDN’s) zijn ook een snelle, eenvoudige manier om het aantal requests te verminderen.

Een CDN zoals Cloudflare zal afbeeldingen van je originele servers opslaan, om ze vervolgens op hun wereldwijde netwerk te plaatsen en ze te bezorgen vanaf het dichtstbijzijnde laadpunt. Dit verkort te laadtijd.
Staat er een Cloudflare laadpunt in Amsterdam en heb je een Amsterdamse website bezoeker, dan zal de Amsterdamse server deze foto’s opleveren. Dat scheelt weer een paar tiende van een seconde (en in sommige gevallen hele seconden)!

Ook WP Smush.it (WordPress) kan helpen bij het verkleinen van de afbeeldingsgroottes. Doe dit voorafgaand aan het uploaden.

Zoekwoorden in URL’s

Het opnemen van zoekwoorden in de URL’s van blog posts en landingspagina’s is een must. Ik zou die “SEO-punten” niet verspillen.

Schrijf je een artikel over vegan lasagne, zorg er dan voor dan er /vegan-lasagne in de URL staat. Het tegenovergestelde (en veel voorkomende) is een URL zoals deze: /wat-ik-in-het-weekend-at.

Bekijk de URL structuur van de eerste pagina resultaten (voor concurrerende zoekwoorden) in Google maar ‘s, om te zien hoe zij het doen. Dan zal je zien dat er vaker wel dan niet gebruik wordt gemaakt van deze opzet.

HTTPS en SSL

De meeste SEO’s beschouwen beveiliging al geruime tijd als een ranking-signaal. Maar daar stopt Google niet.

Google geeft mensen nu actief een waarschuwing wanneer websites niet veilig zijn.
Bekijk dit voorbeeld van Xmind ‘s.

Het is niet alleen een ranking signaal, maar het is een betrouwbaarheidssignaal.

Verhuizen van een niet-beveiligde verbinding naar HTTPS of SSL is een beetje werk, maar het is de moeite waard. Het is op lange termijn een zorg minder. En als je met een nieuw domein begint (of met een webshop), dan kan je een HTTPS / SSL als optie aanschaffen bij het check-out / winkelwagen proces.

Het kan zijn dat de SSL verbinding niet doorschakelt na de installatie. Dit was bij mijn website het geval, waarna ik een ‘force SSL plug-in’ geïnstalleerd heb. Daarna was alles koek en ei.

Off-page SEO

Oké, tijd om tijdelijk het on-page veld achter ons te laten en een nieuw speelveld binnen te stappen.
In het volgende stuk laat ik je vier grote off-page SEO gebieden zien.
En als je een infographic van een redelijk compleet overzicht wilt zien, heb je hier de infographic van Shane Barker.

Vertrouwen winnen, houden en uitbouwen

PageRank is zeker niet de enige maatstaaf die Google neemt bij het beoordelen van pagina’s. Sterker nog, PageRank wordt sinds 2013 extern niet meer ge-update. Maar hoe dan wel?

TrustFlow is indicatie om te zien of jouw website als legitiem wordt gezien of niet. Als je website de metrics van een groot merk heeft, zal Google je als een groot merk behandelen.

Wees er bewust op dat Trustflow correlatie vertoont. En niet oorzaak. Als het oorzaak was, dan zou de website met de hoogste Trustflow altijd bovenaan staan. En dat is simpelweg niet waar.

Backlinks van hoge kwaliteit. Backlinks van gezaghebbende websites (zoals .edu .gov domeinen). Het opbouwen van vertrouwen bestaat grofweg (en met mijn huidige begrip) uit vier delen.

Autoriteit

Twee indicaties van autoriteit zijn:

1. Domein autoriteit. Dit is een maatstaaf voor hoe bekend een domeinnaam is. Een voorbeeld van een website met een hoge domein autoriteit is Nu.nl. Het is een website die op het internet welbekend is.

2. Pagina autoriteit. Dit is een maatstaaf voor hoe bekend een specifieke pagina op een website is. Heb je bijvoorbeeld een blogpost die het erg goed doet, dan heeft die pagina een hogere autoriteit i.v.m. andere pagina’s op jouw websites.

Je kunt jouw autoriteit hier controleren: https://moz.com/researchtools/ose/

Een volgende vraag is natuurlijk “hoe verhogen we deze autoriteit”?

“Wat is de meest betrouwbare manier om dit te doen”?

Hoogwaardige, redactionele links.

Een voorbeeld hiervan is de links die in artikelen geplaatst worden. Links die verwijzen naar specifieke pagina’s op jouw website.

En hoe bekender de website, hoe meer waarde de link heeft. Het is natuurlijk ook een kosten-baten plaatje, in de volgende zin van ’t woord:

Als je duizend uur besteed aan een link op sbs6, of dat je in diezelfde duizend uren 50 links van minder bekende website krijgt, dan zou ik voor die 50 links van minder bekende websites gaan.

En ik zou ’t niet aanraden om 20 uur aan 1 link te besteden. Maar bovenstaande was een voorbeeld van kosten-baten / alternative use of limited resources. Want we hebben als mensen nou eenmaal maar een X aantal uren per dag.

Weet je nog eerder dat we het eerder in het artikel over gast bloggen hadden?

Het verkrijgen van dergelijke links door derden is zo wit als het maar kan.

Bouncepercentage: bouncepercentage is slechts een indicatie van hoeveel mensen één pagina op bekijken voordat ze weer vertrekken.

Inhoud van de pagina, laadtijd, bruikbaarheid en het aantrekken van de juiste lezers zijn allemaal onderdeel van het verlagen van uw bouncepercentage.

Wiskundig gezien is het een niet-complexe rekensom: de juiste lezers brengen meer tijd door op een site die snel laadt, er goed uitziet en geweldige inhoud heeft.

Als je het verkeerde publiek aanspreekt, dan zullen ze snel weer vertrekken. Als de website langzaam laad, dan zullen zelfs veel juiste lezers snel vertrekken. En als de website er niet oké uitziet, dan zal je ook mensen mislopen.

Een website hoeft niet super fancy te zijn. Een van de meest succesvolle websites op het internet is Drudge Report. En Drudge Report is een simpele, maar effectieve en heldere website.

Leeftijd van ‘t domein

De leeftijd van een domein is van belang, in welke mate dan ook.

En ben je nog niet gestart met jouw website, dan is het in sommige gevallen de moeite waard om een oudere website te vinden (en deze over te nemen)!

Want domeinvertrouwen, -autoriteit en -leeftijd hebben vaak nog een implicatie:

Jouw ‘brand’ .

Identiteit

Het hebben van een online merk of persoonlijke identiteit is een enorm vertrouwenssignaal voor zoekmachines. Ook omdat het bloed zweet en tranen kost om ’t goed te doen.

Kijk maar ’s naar bol.com, of H&M. Dat zijn merken. Geen eendagsvliegen. En online is dat ook (door zoekmachines en marketeers) af te lezen. Ook bekende Nederlanders functioneren online zoals merken, of als persoonlijke online identiteiten.

Over een bekende Nederlander wordt nou eenmaal meer gesproken dan over een gemiddelde Nederlander zoals jij of ik.

Backlinks

“Backlinks is alles” is een verkeerd motto.

“Backlinks heb ik niet nodig” is ook een verkeerd motto.

Het ligt er namelijk aan.

Soms heb je ze nodig, omdat een gebrek hieraan een bottleneck is. Soms heb je ze niet op dit moment nodig, omdat je eerst andere bottlenecks oplost.
Hopelijk is dat ook duidelijk te maken uit deze gids.

En er zijn tal van manieren om backlinks te krijgen.

Als je backlinks wilt opbouwen, zou ik niet wachten op natuurlijke links. Wat ik met natuurlijke links bedoel, is dat mensen een artikel aan het schrijven zijn, informatie opzoeken en dan toevallig op jouw site terecht komen.

Dit gebeurd wel, en op deze manier ontvang je ook links, maar als je actief bezig bent met het gebrek aan links op te lossen, is dit niet de enige manier.

Je zult dan het initiatief moeten nemen en ernaar moeten vragen.
Wellicht kan je een gastblog schrijven. Of wellicht zijn er sponsor kansen. Wellicht staat die persoon er niet voor open, om wat voor reden dan ook. Niet geschoten is altijd mis. (Dat wilt niet zeggen dat je mensen dood moet spammen).

Aantal links

Het is niet alleen een groot aantal links waar je naar op zoek bent.
Aan het einde van de dag heeft de website met de meest hoogwaardige links meestal de voorkeur boven de website met het minst aantal hoogwaardige links.

En het hangt er ook van af waar de links naar toe gaan.

Homepagina links? In de meeste gevallen een dikke ja!

Links naar jouw privacy beleid? Meestal een ‘liever niet’, tenzij je hele speciale privacy beleid.

Dus de bron van de links die je krijgt is belangrijk. En dat geldt ook voor de plaats waarnaar ze verwijzen.

Social

Heb je een YouTube-kanaal en een Google Plus-profiel? Zo ja, dan loop je in dat opzicht iets voor op concurrenten die het niet hebben.

Want ook Social kanalen worden (in sommige gevallen) in Google’s resultaten weergeven.

En Relationships = key! En social helpt met het connecten / openen van conversaties.

Conclusie

Ik hoop dat deze uitgebreide gids (m’n handen doen pijn van het typen!) je heeft geholpen met de realisatie dat zoekmachine-optimalisatie voor de meeste bedrijven niet meer een ‘one-trick-pony’ is.

Hoewel de eerste basisprincipes vrij simpel in toepassing zijn, kan het niet uitvoeren hiervan je online aanwezigheid aardig terugslepen.

(Zie het als een hardloper die zonder het te weten een paar zandzakken met zich meesleept. Hij kan alsnog een eindje rennen, maar het zal een stuk gemakkelijk gaan als hij zich van de zandzakken ontdoet!)

Maar maak je geen zorgen als je in het verleden al een aantal SEO-beslissingen hebt genomen die misschien niet ‘perfect’ waren.

Iedereen begint ergens.

Probeer het toe te passen en doe onderzoek naar wat je wilt. Kom je er niet uit, dan kan je me altijd een e-mailtje sturen.

En kom je er wel uit zie ik jou wellicht op de eerste pagina van Google.

That’s it! Als er iets is wat je nog wilt weten dan kan je hier contact met mij opnemen, of de homepage bezoeken via deze link: https://brynvannuissenburg.nl.

Of gebruik Linkedin om me een connectieverzoek te versturen: SEO consultant Bryn van Nuissenburg

De lijn staat open.