Wat is Domein Autoriteit (DA)

Het is vandaag 25/03/2019

In dit artikel ga je lezen wat Domein Autoriteit is, en hoe je dit kan meten..

Domein autoriteit is een metric die in het leven is geroepen door Moz.

Het is een voorspelling van hoe een website het SEO technisch doet in zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing.

Het is 1 van de meetpunten die je gebruikt om meerdere websites met elkaar vergelijken.

Andere vergelijkingspunten zijn Pagina Autorteit, Trust Flow, Citationflow en Referring Domains.

Moz komt op de DA door het samenstellen van:

  • Het aantal verschillende domeinen die naar een bepaalde website linken
  • Het totaal aantal links dat naar een website linkt
  • Mozrank

Zoals ze zelf zeggen:

“You can compare it to a delicous smoothy where all of our other metrics are blended into a new and yummy metric.”

Voorbeelden van websites met een hoge DA

verschillende websites met een D A van 100 van de website quicksprout

Screenshot komt van http://www.quicksprout.com/2014/05/19/5-practical-steps-to-improving-your-websites-domain-authority/

Zoals je ziet, bekende en betrouwbare websites.

Domein Autoriteit meten

Als je zelf wilt kijken hoe hoog de DA van een bepaalde website is, ga je naar open site explorer.

Je voert hier dan de website in waarvan je dit wilt bekijken.

screenshot van de domein authoriteit van facebook.com

(Je kan dit natuurlijk ook met de websites van je concurrentie doen om te zien hoe je er voor staat)

Een andere optie om de DA van jouw concurrenten te analyseren, is om een bepaalde term in Google in te voeren.

Voor dit voorbeeld heb ik de term “tandarts amsterdam” genomen.

dit is een screenshot van de top 5 zoekresultaten voor de term tandarts amsterdamOk Bryn, hoe kan ik deze statistieken zelf zien?

Heel simpel.

Zoek in Google naar “mozbar add-on” en download hem.

Dit geeft je de optie om de bovenstaande statistieken te zien voor elke website die je tegenkomt.

Onthoud wel dat DA slechts een voorspelling is.

Zoals je ziet heeft de 5e website de hoogste DA voor de term “tandarts amsterdam” maar staat hij niet op de 1e plek.

Dit kan te maken hebben met meerdere factoren, aangezien er 200+ factoren zijn die Google meeneemt in haar algoritme.

Om een lang verhaal kort te maken vindt je hier een aantal andere metrics die Google meeneemt in haar algoritme:

  • De leeftijd van een domein (deze kunt u hier bekijken)
  • De website snelheid (deze kunt u hier meten)
  • Staan er keywords in de domeinnaam/ url structuur?
  • De kwaliteit van tekst op de website

Domein Autoriteit verhogen

Zorg voor een goede technische SEO basis

Verbeter de site structuur

Zorg ervoor dat de url duidelijk aangeeft waar de post over gaat.

screenshot met de url structuur van plastische chirurgen in amsterdam gehighlight

Degenen die ik in de bovenstaande screenshot highlight geven in de URL structuur duidelijk aan dat dit om plastische chirurgie gaat.

Bij de andere twee ligt er de mogelijkheid om dit te verbeteren.

De reden waarom je dit wilt doen, is zodat zoekmachines als Google sneller doorhebben waar de pagina over gaat.

Creëer een ‘sitemap’

Een sitemap is een lijst van pagina’s die toegankelijk zijn voor zowel de bezoekers van uw website als voor de zoekmachines.

Als je dit niet hebt, gebeurd het vaak dat bepaalde pagina’s op uw website niet gevonden worden.

Hier vindt u een kort filmpje met uitleg over de xml sitemap.

Optimaliseer robots.txt

Wat is een robots.txt file?

Dit is een file die zegt welke robots u niet op uw website wilt.

Een ‘robot’ kan je in dit geval zien als een spin die over het hele internet kruipt en alle informatie die hij vindt terug stuurt naar de bron.

Zorg ervoor dat de ‘internal linking’ van jouw website in orde is

Wat is een internal link?

Een internal link is een link die 1 pagina op uw website verbindt met een andere pagina op uw website.

Zorg ervoor dat je ‘deep’ linkt

dit is een plaatje van hoe een link structuur er op een website uitziet. U ziet hier een heldere hierarchiePlaatje komt van https://moz.com/learn/seo/internal-link

Gebruik links wanneer ze de lezer helpen om iets te begrijpen

Verwijder ‘toxic’ links

Hoe ziet een toxic link er uit?

Een toxic link is een link van een website die er spammy uitziet.

Denk hierbij aan Chineze websites, of websites in de pornografische industrie.

Hoe verwijder je zo’n link?

U zet uw website in een tool als https://nl.majestic.com/.

Hier krijgt u een overzicht van alle websites die naar uw website linken.

We nemen de Boerhaave kliniek in Amsterdam als voorbeeld.

dit is een screenshot van een deel van het backlinkprofiel van het boerhaave in amsterdam

Je kan hier op elke link klikken en bekijken van welke site het afkomt.

Het is een hoop werk als u dit een voor een doet.

Daarom raad ik u aan om de betaalde versie te nemen, waardoor u alle links kan exporteren en naar uw SEO bedrijf/ webmaster kunt sturen.

Wat u (of uw webmaster) erna kunt doen, is een emailtje sturen naar elke website waarvan u de link wilt verwijderen.

Een ander optie is om Google’s disavow tool te gebruiken.

U kunt hier aan Google vragen om bepaalde links niet mee te nemen in het analyseren van uw website.

Voor meer informatie over het gebruik van deze tool kunt u hier een kijkje nemen.

Conclusie

U heeft inzicht gekregen in hoe domein autoriteit is opgebouwd en hoe deze verbeterd kan worden. Maar in plaats van u alleen blind te staren op het verbeteren van uw DA is het handig om naar het totale plaatje te kijken van SEO in de wereld van vandaag.

Google (goed voor 40.000 zoekopdrachten per seconde) heeft met haar recente patenten helder gemaakt dat SEO de slag maakt naar kwalitatieve en gebruikersvriendelijke websites.