SEO titels

Tips, WordPress

Het is vandaag 21/01/2019

Oké, we gaan het vandaag hebben over titels van pagina’s, websites, blogpagina’s, landingspagina’s, gidsen, noem het maar op.

Het gaat hier om de SEO titel.

Dus of te wel: hoe noem je een pagina?

En het is belangrijk, in de zin van, je wilt daar bijvoorbeeld een zoekwoord in verwerken.

Of het is gewoon belangrijk omdat het een indicatie is voor Google en de robots.

De spiders van Google.

En voor het verwerkingscentrum van Google is het gewoon een indicatie om te weten van “ah oké, de pagina gaat hierover”.

Het is een beetje als een krantenkop.

Als je een krant openslaat.. voor degene die kranten lezen.

Laten we dat voorbeeld aanhouden.

Als je de krant openslaat en je ziet de kop, dat is dan een titel.

En die titel, zo’n soortgelijke titel kun je natuurlijk ook invoeren voor de pagina’s op jouw website. Dus als je in de krant bijvoorbeeld ziet van “huizenmarkt stijgt met 5%”, dan weet je dat het artikel over de huizenmarkt gaat, over de stijging, en misschien is daar een interview te lezen.

Of in ieder geval, je hebt een categorie waar die pagina dan over gaat en dat is huizen, huizenmarkt, huizenmarkt stijging.

Het zal waarschijnlijk goed nieuws zijn.

En zodoende kun je dat ook.. net als dat een krantenkop een indicatie voor ons is om te weten waar een pagina over gaat.. is een SEO titel op jouw website een indicatie voor Google, en voor de verwerkingsmachine van Google, en voor het algoritme, en voor de spiders, een indicatie over waar een pagina over gaat.

Het is niet de enige indicatie.

Ik bedoel je kunt natuurlijk wel een titel hebben met een lege pagina, maar dat is ook een beetje raar weet je.

Dus je hebt natuurlijk jouw pagina titel, je hebt jouw meta omschrijving, je hebt de content op jouw website, je hebt de links die naar jouw website toegaan, en jouw interne links.

En nog wat andere pagina’s op jouw website..

En zo krijgt Google een compleet beeld.

Net als dat je in een krant heb je niet 1 artikel hebt en dat is dat.. je hebt verschillende artikelen en die geven in de loop van de tijd een beeld van waar een krant over gaat.

Als je de telegraaf leest, is het heel anders dan wanneer je het Parool leest, of wanneer je nu.nl leest.

Of noem het maar op.. of de wijkkrant.

Kijk, op een gegeven moment krijg je gewoon een beeld van een krant of van een tijdschrift of van een website, afhankelijk van wat er wordt geschreven / wat er naar buiten wordt gebracht.

En de krantenkoppen of SEO titels spelen daar een factor in. Vandaag gaan we het dus een beetje hebben over die titels.

Ik heb wat notities gemaakt, die zal ik er zelf even bij pakken.

Oké.

Hoe kun je een titel aanpassen? Dat is een vraag.

Oké je hebt WordPress websites en niet-WordPress websites.

WordPress websites zijn veel gebruikt. Ik gebruik zelf ook voor het grootste deel WordPress.

In WordPress is het gemakkelijk om jouw SEO titels aan te passen, als je plug-ins hebt. En er zijn 2 plug-ins die ik hiervoor gebruik. Je hebt maar een van deze 2 nodig. Op sommige sites gebruik ik de ene, op sommige sites de ander.

Dus je hebt 2 plug-ins.

Dat zijn Yoast en All-in-One SEO.

En beide plug-ins maken het heel gemakkelijk om op pagina specifiek niveau gewoon de titel aan te passen. Oftewel de krantenkop van jouw pagina aan te passen.

In niet-WordPress websites, afhankelijk van welk systeem je gebruikt, maar laten we zeggen dat je het gewoon moet coderen, dan moet je in de code zelf de titel aangeven.

Ten eerste dat er een titel is, in de meeste gevallen.

En ten tweede moet je aangeven wat de titel is.

Dus dat.

Tips voor de SEO titel

Dat is een goede vraag.

Het is een beetje van.. ja.. er zijn bepaalde richtlijnen die je kunt aanhouden. Maar dit betekend niet gelijk dat alles in een keer goed staat, of dat je in een keer bakken met bezoekers aantrekt. Of wat dan ook. Er zijn natuurlijk meer factoren in.

Net zoals dat als een krant een krantenkop schrijft, wilt dat niet zeggen dat iedereen ’t leest. Het heeft gewoon meerdere factoren. Maar het is in ieder geval wel een factor.

Dus tips die ik je zou geven..

Zet het zoekwoord in de titel.

T.o.v. gewoon een random titel. Soms zie ik titels voorbij komen zoals “wat ik gister heb gedaan”. Oké, dat zegt een beetje over de pagina, maar dat zou specifieker kunnen. Dus stel je voor dat je een makelaar bent, en je schrijft een artikel “wat ik gister heb gedaan”, dan kun je beter zeggen…

Als je bijvoorbeeld huizen hebt verkocht, dan kun je beter zeggen “Twee huizen in Amsterdam verkocht”.

Dat geeft gewoon meer aan, waar de pagina over gaat.

Het gaat gewoon over huizen verkopen en het gaat over Amsterdam. En dat geeft weer relevantie.

In plaats van “wat ik gister heb gedaan”.

En beide zijn waar. Dus ik zou het zoekwoord, of meerdere zoekwoorden in de titel gebruiken.

Maar let er wel op dat je het niet volstouwt. Dus het is bijvoorbeeld niet een titel van “huis verkoop huizen verkopen huis verkocht Amsterdam Amsterdam Noord Amsterdam Noord Oost [en dan het adres]” ofzo.

Dat zou ik dan niet doen, omdat het een onnatuurlijke titel is.

Het zou kunnen werken. Het zou niet kunnen werken. Maar het is niet wat ik doe, dus ik raad het je ook niet aan.

Een andere tip is:

Variatie van het zoekwoord in de titel.

Dus stel je wilt gevonden worden op .. of je wilt dat je website relevant is voor o.a. “huizen verkopen in Amsterdam” of voor “makelaardij in Amsterdam”, dan zou je i.p.v. Amsterdam het specifieke adres kunnen gebruiken.

Een specifieke straat.

Of een specifieke wijk.

Dus dan zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen “Gister twee huizen verkocht in [straat of wijk]”.

Dus dat zou je kunnen doen.

Een andere tip is:

Benoem iets wat de lezer krijgt.

Dus. Dit is niet in alle gevallen mogelijk. Maar in sommige gevallen helpt het gewoon. Dus als je bijvoorbeeld een PDF download hebt, dan zou ik er gewoon bij schrijven “plus PDF download”.

Of als je bijvoorbeeld die makelaar bent die in Amsterdam die huizen verkoopt, of twee huizen heeft verkocht..

Gefeliciteerd trouwens dan!

Maar als je die huizen hebt verkocht, dan zou je er bijvoorbeeld bij kunnen zetten “plus videorondleiding huizen” of iets.

Want dan hebben mensen een beetje een idee wat ze krijgen.

Dan denken ze “oke, er zijn huizen verkocht in die straten, en je hebt er een rondleiding van”.

Oke, leuk, laat ik even kijken.

Dat is een tip.

Het is natuurlijk niet in elk geval mogelijk.

En het ligt er natuurlijk aan hoe je de rest van jouw website aan het opbouwen bent.

En meerdere factoren.

Maar dat zijn bijvoorbeeld drie tips die je kunt doen.

En ook gelijk drie voorbeelden.

Dus dat was dat!