Keyword Density

Het is vandaag 12/12/2019

Oké, vandaag gaan we het hebben over keyword density.

Wat het is, waar je op moet letten, wanneer het wel voorkomt, wanneer het niet voorkomt.

En ik heb een voorbeeld voor je klaargezet.

Let’s get into it.

Oké, dus als je een blogger bent, of als je voor jouw website aan het schrijven bent, of als je een content creëerder bent, of content maakt in de breedste zin van het woord..

Maar specifiek gericht op tekst voor websites, blogartikelen, guides, noem het maar op, dan ben je eigenlijk al een heel eind, in de zin van:

Je kunt al goed schrijven. Je hebt al ervaring, je weet waar je de blogartikelen over wilt schrijven. Je weet wat de ‘fit’ is met het bedrijf waar je werkt, of met jouw eigen bedrijf. Noem het maar op.

Of het specifieke artikel, het specifieke onderwerp. Dus je bent daarin al een heel eind.

Op dat moment zijn er gewoon zaken die impact hebben op:

  • Of je gevonden wordt of niet
  • Of het artikel relevant is voor een bepaald onderwerp of niet

Als je dat vergelijkt met, stel je weet niet wat je schrijven gaat, of je hebt geen ervaring, of stel je voor dat er iemand ander is die geen ervaring heeft en wel de dingen van SEO weet..

Dan komen er vaak hele rigide of stugge teksten uit.

En dat flowt meestal niet zo lekker.

Dus op het moment dat je die twee combineert, dan heb je:

  • Aan de ene kant de ervaring en de knowhow die je nu hebt, als blogger of als schrijver zijnde.
  • Aan de andere kant SEO tips, structuur, die ik je o.a. in dit artikel geeft, maar ook in andere artikelen geef.

Dit zijn bijvoorbeeld twee van die artikelen:

Je hebt natuurlijk liever beide elementen, dan dat je er 1 hebt. En ik heb liever beide elementen dan een wel en de ander niet. Omdat het gewoon een mooie combinatie is.

Tenzij dat je in 1 uur een artikel van duizend woorden schrijft, maar de SEO kant 100 uur kost. Dan zou ik de SEO optimalisatie kant niet doen, in dat specifieke geval.

Want dan kun je 30 goede artikelen schrijven, die niet echt geoptimaliseerd zijn, in plaats van 1 artikel dat wel geoptimaliseerd is.

En dan kun je het SEO gedeelte eventueel uitbesteden (aan iemand anders, extern of intern). Want dan heb je het beste van beide werelden.

Het is natuurlijk ook een kwestie van impact.

Waar heb je als persoon de meeste impact.

Hoeveel tijd kun je ergens insteken.

Dat soort zaken.

Oké, dus ik heb hier een voorbeeld van een tekst.

Het is een Engelse tekst, omdat ik dat van “joh, iedereen die dit artikel leest heeft waarschijnlijk Nederlands als hoofdtaal, dus als ik een voorbeeld neem van een Nederlandse website, dan zou de eigenaar / schrijver van de tekst ’t niet leuk kunnen vinden”.

Perfecte beredenering? Ik denk van niet. Maar af en toe maak je een call. En dat is dit.

Vandaar dat ik voor deze keer een Engelse tekst erbij pak.

De tekst gaat over het strikken van een bandana.

En ze doen ’t hier gewoon goed. Het is een natuurlijk lopende tekst. Hij is redelijk goed geoptimaliseerd en het komt ook van een goede website af.

Dus dit is een voorbeeld van een tekst waarbij de keyword density goed is.

Wanneer ’t niet goed zou zijn:

  • Om het woord, of om de zin “how to tie a bandana”. Want dan leest het niet fijn, dan flowt het niet lekker. Dan is de tekst veel te stug, rigide. En dat heeft te maken met een veel te hoge keyword density. O.a. met keyword density. En met over-optimalisatie.

Keyword density heeft ook gewoon te maken met, als je een stuk tekst hebt, en stel je voor dat het stuk tekst duizend woorden heeft, als er dan 500 keer het zoekwoord naar voren komt, dan leest dat echt a-relaxt.

  • Het woord “bandana” helemaal niet laten voorkomen.

Je kunt keyword density een beetje vergelijken met .. als je bepaalde voeding eet. Stel je voor dat iemand alleen maar pizza zou eten, dan zou dat ook niet echt goed voor die persoon zijn.

Dus in dat geval is balans misschien hetgeen wat die persoon moet opzoeken..

Nja, niet echt balans..

Die persoon heeft gewoon de juiste afmetingen nodig. De juiste hoeveelheden. En het hoeft niet altijd exact uitgemeten te worden, en dat is met keyword density ook niet zo.

Maar een keyword (of variatie ervan) wil je vaak genoeg in de tekst hebben, zodat de tekst wel lekker loopt, en zodat zowel Google als de lezers weten waar de tekst over gaat.

Want als iemand een tekst schrijft, maar deze persoon het zoekwoord 0 malen gebruikt.. Dan gaat de tekst niet over dat onderwerp..

Stel dat die persoon over “bloemen plukken” wilt schrijven, maar dit 0 malen naar voren komt.. Niets over bloemen, niets over plukken, niets over het landschap..

Dan gaat het artikel er al niet meer over.

Dus je wilt in dat geval de zoekwoorden (en variaties ervan) verwerken, maar te vaak is ook niet goed.

Dus dat.

Als iemand er honderd (of 10 uren) over doet om de SEO kant van een artikel aan te pakken, dan zou ik het als die persoon zijnde niet zelf doen. Om de simpele maar echte reden dat er in dat geval betere dingen met die tijd te doen zijn.

Denk bijvoorbeeld aan meer artikelen.

Maar als jij jouw teksten doorleest, en hier en daar een zoekwoord kunt verwerken, waarom dan niet?

Dus dat was dat.

Artikel geschreven door Bryn van Nuissenburg

Website: https://brynvannuissenburg.n