Investeren in zoekmachine optimalisatie: wanneer wel t.o.v. wanneer niet?

Het is vandaag 25/05/2019

Waarom zou je niet investeren in zoekmachine optimalisatie, is ook een vraag die je jezelf zou kunnen stellen. Niet perse jij, de persoon, ik bedoel gewoon ondernemers in ’t algemeen.

Kijk, het ligt eraan.

Soms heb je een beroep dat zo specifiek is, dat zo uniek is, dat mensen er nog niet naar zoeken.

Of dat die dienst niet op die manier (met het gebruik van zoekmachines)..

Dat mensen niet op die manier aan het zoeken zijn, op de manier dat ze zoekmachines gebruiken voor het vinden van een specifieke dienst. Maar dat elke kans en elke deal 100% mond-tot-mond gaat.

Ik weet zo 1-2-3 geen voorbeelden waarbij dit zo zou zijn. Maar ik sluit het niet uit.

Kijk.

Als je een webshop hebt, kijken mensen nou eenmaal online voor hun producten.

Als je een lokaal bedrijf hebt, kijken mensen online naar diensten zoals die van jou. Niet dat anderen dezelfde dienst aanbieden, jij bent natuurlijk uniek in hoe jij ’t aanbied.

En als je een internationaal bedrijf hebt, kijken mensen in de meeste gevallen ook online.

Misschien zoeken ze niet specifiek naar jouw diensten, maar zoeken ze specifiek naar jou.

Misschien denken ze “Oké, wie is deze persoon” en zoeken ze wat informatie op.

Dus als dat soort zaken je bekend in de oren klinken, heb je ook al met zoekmachine optimalisatie te maken.

Want, wat voor content wil je dat er naar buiten komt?

Wat wil je dat mensen zien? Wat helpt ze ook gewoon in ’t proces waarin zij zich bevinden?

Ook dat is gewoon een vraag.

Dus.

Wanneer je niet zou investeren in zoekmachine optimalisatie

Misschien zou je niet investeren als je een werknemer bent en het bedrijf waar je werkt niet wilt investeren in zoekmachine optimalisatie.

In dat geval zou ik ’t ook niet uit eigen zak betalen.

Tenzij dat je een aandeel in ’t bedrijf hebt. Of misschien als je geld overhebt. Of als je gewoon iets extra goeds wilt doen.

Dat zijn misschien redenen om als werknemer wel / niet te investeren in zoekmachine optimalisatie.

Maar verder dan dat zie ik geen reden om ’t niet te doen.

En er zijn ook veel verschillende elementen he, met zoekmachine optimalisatie.

Het is niet altijd 1 groot pakket en “doe maar alles wat je kunt doen”

Er zijn specifieke elementen die op specifieke momenten meer impact hebben dan andere.

Laat ik dit uitleggen met een voorbeeld.

Stel, je hebt een webwinkel.

Je hebt goede content. En er zijn veel mensen die op jouw webshop komen.

Maar jouw webshop laadt in 10 seconden, terwijl de websites van de meeste concurrenten of concullega’s in 2 seconden laden..

Ja.. dan zit daar gewoon een groot verschil tussen.

En dan is dat specifieke element ‘laadtijd verbeteren’ van zoekmachineoptimalisatie interessant voor dat moment.

Als je dat hebt aangepakt..

Afhankelijk van hoeveel tijd het kost..

Misschien heb je duizend producten.. misschien heb je er tienduizend.. misschien is het alleen een bepaalde pagina.. of om bepaalde redenen.

Dan is dat ook al een investering, maar niet een investering in ‘alles’.

Ik bedoel dat ik in dat geval niet zou zeggen dat je allemaal nieuwe foto’s moet hebben..

Nieuwe titels..

Nieuwe alt tags..

Nieuwe pagina indelingen..

Nieuwe structuur..

Nieuwe metatags..

Nieuwe interlinking..

Nieuwe blogs..

Nieuwe tools..

Dat is in dat geval niet nodig, afhankelijk van de doelstellingen voor dat jaar zijn. Afhankelijk van wat de visie van het bedrijf is, weetje?

Dus hm, dus in dat geval ligt het er wel aan, maar het bovenstaande is misschien een voorbeeld van specifiek wanneer je wel of niet zou investeren in zoekmachine optimalisatie.

En in de meeste gevallen ben je er ook al bijna.

Als je er over twijfelt om te investeren in SEO of niet, dan betekend dit dat je al een bedrijf hebt. Of je hebt al een bedrijfsidee. Je bent al bezig. Je hebt misschien al een paar klanten. Of je hebt al veel klanten. Of er waren veel klanten, maar de klanten zijn nu.. je merkt dat er een terugval is.

Of je wilt naar een volgend niveau. In al die gevallen ben je er bijna.

Het is niet alsof je dan nog geen idee hebt van wat je moet doen.

Het is niet alsof je dan nog 0 ervaring hebt.

Dus in al die gevallen ben je er ook al bijna.

Dus dat.

Ik weet niet of ik verder nog voorbeelden kan geven, of iets nader kan toelichten. Ik denk dat het wel duidelijk is.

Dus zoals altijd, dat is dat!

Artikel geschreven door Bryn van Nuissenburg

Website

https://brynvannuissenburg.nl