Elk jaar verandert Google’s algoritme, een stuk of 500–600 keer.

Dat is 2 keer per dag!

En hoewel de meeste updates weinig tot geen impact hebben, rollen er met enige regelmaat grote updates uit. Denk hierbij aan Google Panda en Google Penguin.

Dit soort updates zorgen voor een verschuiving in de rankings, voor websites die niet op een correcte manier opgebouwd zijn.

Hieronder vind je een lijst van die grote updates, van de afgelopen 2 jaren.

2017 Updates

“Fred” — 8 Maart 2017

Google rolde op 8 maart een grote update uit. Een waarvan het gros van de mensen in de SEO community zijn opgeschrokken. Gary Illyes heeft deze update tussen neus en lippen “Fred” benoemd, maar vertelde later dat het niet een officiële stempel op de update was. Sterker nog, Gary heeft de update niet officieel gemaakt.
De update lijkt gericht te zijn op websites die puur winst willen draaien, maar daarmee geen rekening houden met de eindgebruikers, namelijk de mensen die op de websites landen.
Nieuw: Google ranking update “Fred” schrikt de SEO wereld wakker.
Heeft Google’s update “Fred” websites met lage kwaliteit, websites die puur op winst uit zijn, te pakken genomen?

Grote (naamloze) update — 6 Februari 2017

Deze update werd in twee fases uitgerold, zoals te zien is in de rankings van de onderzoeken. (De onderzoeken vindt je door op de onderstaande links te klikken. Websites die het hun gebruikers lastig maken om de gezochte content snel te vinden, werden hard aangepakt.
De Februari 2017 update: een analyse van de update
De Februari 2017 update was groots

Grote (naamloze) update — 1 Februari 2017

Een turbulente periode in het begin van Februari liet ons denken dat er aardig wat speelde op het hoofdkwartier van Google. Het is niet duidelijk of het 1 grote update was, of dat er meerdere tegelijkertijd werden uitgerold. Bewijs vanuit meerdere bronnen lijkt te wijzen naar meerdere updates. En deze update heeft het spammers weer wat lastiger gemaakt om te ranken in Google’s zoekresultaten.
Nieuwe update maakt het spammers lastiger, gelukkig!

Mobile Pop-Up Penalty — 10 Januari 2017

Google rolt een update uit om agressieve mobile un-friendly websites aan te pakken. Dit om de mobile experience van Google’s users te optimaliseren. Voor deze update heeft Google 5 maanden geleden een persbericht naar buiten gebracht, via hun webmasters community.
Google waarschuwt voor een harde aanpak
Google Mobile Pop-Up Penalty rolt uit

2016 Updates

Grote (naamloze) update — 14 December 2016

Meerdere Google trackers toonden rond 14-15 december een enorme flux, waaronder een zeldzame MozCast-temperatuur van 109°F. Webmaster chatter was ook zwaar, maar Google heeft geen update bevestigd.
De December 2016 update

Grote (naamloze) update — 10 November 2016

MozCast Metrics ontdekte op 10 november een grote piek (van 106°) en nog een piek op de 18e. De industriële chatter was hoog in beide perioden, dit leidde tot suggesties dat de tweede piek een omkering van de eerste update was. Google heeft geen van beide gebeurtenissen bevestigd. Veel mensen rapporteren gedurende dezelfde periode slechte data in SERPs, maar het is onduidelijk of dit causaal of gewoon toeval was.
Google Algorithm Update – Was het een Core Update, was het de eerste mobile-first indexed, of was het een combinatie van beide?
Was er een Google update, op 10 November?

Penguin 4.0, Fase 2 — 6 Oktober 2016

De tweede fase van Penguin 4.0 was de omkering van alle voormalige Penguin sancties. Dit leek te gebeuren na het uitrollen van de nieuwe code en kan zo lang als twee weken hebben geduurd. De post-Penguin activiteit had een laatste piek op 6 oktober (116°), maar het is onduidelijk of dit Penguin was of dat dit een nieuwe update was. De algoritme temperaturen begonnen eindelijk na 6 oktober te dalen.

Penguin 4.0, Fase 1 — 27 September 2016

De eerste fase van Penguin 4.0, die waarschijnlijk rond 22-23 september werd gelanceerd, was het uitrollen van het nieuwe “zachtere” Penguin-algoritme, dat slechte links devalueert in plaats van websites te bestraffen. De exacte tijdlijn is onbevestigd, maar we geloven dat het uitrollen minstens een paar dagen duurde om volledig te updaten en kan hebben overeengekomen met een algoritme temperatuur piek (113°) op 27 september .
Problemen met jouw website na Penguin?

Penguin 4.0: de aankondiging — 23 September 2016

Na bijna twee jaar wachten, kondigde Google eindelijk een belangrijke Penguin update aan. Zij suggereerden dat de nieuwe Penguin nu realtime is en ingebakken is in de “kern” van het algoritme. Initiële impact beoordelingen waren klein, maar later werd onthuld dat de Penguin 4.0-uitrol ongebruikelijk lang en meerfasig was (zie 27 september en 6 oktober).
Penguin is onderdeel van het Google algoritme
Penguin in real time

Image/Universal Drop — 13 September 2016

MozCast registreerde een bijna recordtemperatuur van 111° en een 50% daling in SERPs met (universele/verticale) beeldresultaten. De universele resultaat opschudding opende een organische positie op pagina 1, waardoor aanzienlijke ranking verschuivingen werden veroorzaakt, maar het is aannemelijk dat dit onderdeel was van een veel grotere update.
Penguin 4.0

“Possum” — 1 September 2016

Alhoewel het onbevestigd is door Google, registreerde MozCast extreme temperaturen van 108° en een daling van de lokale pack prevalence, en de lokale SEO-gemeenschap merkte een belangrijke opschudding in de pack resultaten op. De gegevens suggereren dat deze update (of een gelijktijdige update) ook sterk invloed had op de organische resultaten.
Google’s ‘Possum’ algorithm update

Mobile-friendly 2 — 12 Mei 2016

Slechts een jaar na de oorspronkelijke “mobiel vriendelijke” update, rolde Google een andere ranking signaal impuls uit om mobiele vriendelijke sites te laten profiteren van mobiel zoeken. Aangezien de meeste sites die we bijhouden al mobiel vriendelijk zijn, is het waarschijnlijk dat de impact van de laatste update klein was.
Google’s mobile-friendly algorithm boost!
Het web: steeds meer richting mobile.

Grote (naamloze) update — 10 Mei 2016

MozCast en andere Google weer trackers toonden een historisch zeldzaam week lang patroon van algoritme-activiteiten, waaronder een piek van 97-graden. Google wou deze update niet bevestigen, en uitleg is momenteel niet beschikbaar.
Google zegt dat er geen major update is geweest

AdWords Shake-up — 23 Februari 2016

Google heeft grote wijzigingen in AdWords gemaakt, waarbij de rechterkolom advertenties volledig zijn verwijderd en 4-ad top blocks werden uitgerold op veel commerciële zoekopdrachten. Hoewel dit een betaalde zoek update was, had het significante implicaties voor CTR voor zowel betaalde als organische resultaten, met name op competitieve zoekwoorden.
4 Google ads: de tijd is hier.

Grote (naamloze) update — 8 Januari 2016

Meerdere tracking tools (waaronder MozCast) meldden historisch grote ranking bewegingen, die Google later bevestigde als een “core algo update”. Google uitte officieel dat dit geen Penguin update was, maar details blijven vaag.
Google’s Januari 2016 update.

2015 Updates

RankBrain — 26 Oktober 2015

Google heeft een belangrijke aankondiging gemaakt, waarin blijkt dat machine learning al maanden deel uitmaakt van het algoritme, bijdragend aan de 3e meest invloedrijke ranking factor. * Opmerking: dit is een aankondigingsdatum – we geloven dat de feitelijke lancering dichterbij de lente van 2015 was.
Rankbrain AI update!
Alles over rankbrain.

Panda 4.2 (#28) — 17 Juli 2015

Google kondigde aan dat het waarschijnlijk een Panda data verversing was, en dat de volledige uitrolling maanden zou kunnen duren. De directe impact was onduidelijk, en er waren geen duidelijke tekenen van een belangrijke algoritme update.
Google Panda Update: alles wat we weten over Panda 4.2
Google Panda 4.2

The Quality Update — 3 Mei 2015

Na veel rapporten van grootschalige ranking wijzigingen, oorspronkelijk “Phantom 2” genaamd, erkende Google een kern algoritme verandering die “kwaliteits signalen” beïnvloedde. Deze update lijkt een brede impact te hebben, maar Google heeft geen details over de aard van de betrokken signalen onthuld.
The Quality Update
Meer info over de ‘phantom’ update

Mobile Update AKA “Mobilegeddon” — 22 April 2015

In een uitzonderlijke zet kondigde Google een algoritme update aan, waarin ze ons vertelden dat mobiele rankings voor mobiel vriendelijke sites zouden gaan verschillen vanaf 21 april. De impact van deze update was, op korte termijn, veel kleiner dan verwacht, en onze gegevens toonden aan dat de algoritme-flux op 22 april piekte.
Het vinden van mobiel vriendelijke zoekresultaten
1 week na Mobilegeddon..

Grote (naamloze) update — 4 Februari 2015

Meerdere SERP-trackers en veel webmasters meldden een grote flux in Google SERPs. Speculatie varieerde van een e-commerce gerichte update tot een mobiele bruikbaarheids update. Google heeft officieel geen update bevestigd.
Impactrijk Google Algoritme Update
E-Commerce Update